Wednesday, May 29, 2019

Langkah yang SERIBU bermula dengan langkah yang SATU


Bismillahirrahmanirrahim….
Kenalkan diri ini… saya SH J

Sebenarnya dah lama buat blog ni, tapi hanya sekadar buat , takde post pon. Maka jadilah sarang semata-mata di laman sesawang ni
Tujuan utama kenapa blog ni dibuat untuk dijadikan satu platform perkongsian minat SH sendiri
SH suka sangat baca buku. Genre yang SH gemar lebih kepada non-fiction. Fiction pon minat jugak cuma agak jarang dibaca.

selain itu jugak, kenapa tulis dekat blog ni sebab SH macam ada masalah nak cari kawan/member yang ada sama minat baca buku macam SH.
kadang-kadang tu rasa macam nak meletup kepala ni sebab tak tahu nak diluahkan kemana segala macam info dan rasa bestnya satu-satu buku tu, takde seseorang yang boleh sama-sama duduk bincang persoalan dan buah fikiran masing-masing bagi setiap isu yang diketengahkan dalam buku tu.
jadinya most of the time SH akan tulis, muntahkan balik buah fikiran dalam bentuk tulisan.

Kenapa minat membaca?
Sebenarnya SH mula minat membaca ni dah lama, tapi dulu baca komik je. Segala jenis komik SH baca especially manga (komik jepun). Manga yang SH paling minat ‘Detective Conan’. Mesti okrang tahu kan manga ni.


(gambar ihsan google)

Tapi sampai satu tahap tu, cikgu Bahasa Melayu komen karangan yang SH buat, struktur ayat tu macam komik sangat (baca broken Malay)…. Haha
Jadi mula dari masa tu, SH tekad nak kurangkan baca komik dan fokus belajar buat karangan dan essay yang lebih baik.

Bila dah lepas SPM tu, SH dapat tawaran belajar oversea. Mula tahun kedua dekat university tu minat membaca tu dating balik. Tapi kali ni bukan komik dah. SH mula minat sejarah especially sejarah Nabi, sahabat Nabi dan tokoh-tokoh Islam.
SH mula baca buku Abdul Latip Talib. Dia ni famous dengan siri novel sejarah Islam. Boleh dikatakan semua buku dia SH beli lah.


(gambar ihsan google)


Tapi makin lama baca, makin SH rasa nak lebih dari sekadar novel sejarah. Sebabnya bila novel ni, biasalah banyak dialog macam novel biasa. SH rasa SH perlukan fakta, bacaan yang lebih padat. Tak nak yang ada dialog bagai ni semua.

Rentetan daripada itu jugak, SH mula kenal dengan bahan bacaan ‘haraki’. Bacaan-bacaan budak-budak usrah lah senang kata.

SH mula jatuh cinta dengan bahan bacaan yang ada ‘falsafah’ sendiri. Sangat menarik bila dengan membaca kita boleh mendalami pemikiran seseorang itu, apa pegangan dia, apa yang diperjuangkannya sehinggakan tulisan-tulisan yang terhasil itu menjadi asbab meggerakkan diri-diri yang lena dan leka dengan dunia.

Dari situ SH mula perluaskan bacaan. Kalau dulu SH lebih suka bacaan ringan, yang banyak gambar, senang tengok gamba je, tak perlu nak fokuskan anak mata ni nak baca tulisan. Haha….
Benarlah sesungguhnya hikmah itu milik orang Islam. Kutiplah hikmah(ilmu) yang ada di atas muka bumi ini.


‘jika kamu mahukan dunia, maka perlulah kepada ilmu. Jika kamu mahukan akhirat, maka perlulah kepada ilmu. Dan jika kamu mahukan kedua-duanya (dunia dan akhirat) maka perlulah kamu kepada ilmu’


Ilmu bukan sekadar ilmu akhirat, malah ilmu dunia juga penting. Sebabnya kita sekarang di dunia, bukanlah di syurga lagi. Dunia sebagai lading untuk kita menuai hasil di akhirat kelak.
Jom kita mulakan budaya membaca. Membaca itu bukanlah paksaan sebagaimana reality sekarang tetapi ianya adalah satu keperluan harian sebagaimana perlunya tubuh badan kepada makanan.


So, insyaAllah SH nak manfaatkan medan yang ada untuk SH berkongsi buku-buku yang SH baca. siapa-siapa yang nak komen atau nak suggest buku untuk dibaca sangatlah dialu-alukan.
Dan juga SH akan kongsi apa-apa yang timbul dalam buah fikiran kepala ni.

#salamramadhan
#10malamterakhir
#lailatulqadar
#mogaAllahkira
#malaysiamembaca

No comments:

Post a Comment